Etisk Handel Sverige söker en verksamhetscontroller med fokus på intern styrning och kontroll
Vill du bidra till en mer hållbar och rättvis värld genom att stärka den interna styrningen i en organisation som arbetar med hållbara leverantörsled och mänskliga rättigheter? Etisk Handel Sverige söker nu en verksamhetscontroller med stark analytisk förmåga och erfarenhet av att arbeta med intern styrning, kontroll och uppföljning av projekt.
Kort om uppdraget
Uppdragstyp: Tillsvidareanställning, halvtid.
Ort: Stockholm
Publicerat: 2025-05-21
Sista ansökningsdatum: 2025-06-12. Intervjuer sker löpande.
Om tjänsten
Som verksamhetscontroller hos oss ansvarar du för att säkerställa intern styrning och uppföljning av vår verksamhet för både organisationens kärnverksamhet och externt finansierade projekt. Du arbetar nära verksamhetschefen och övriga medarbetare för att vidareutveckla rutiner och processer för kontroll, rapportering och uppföljning – särskilt kopplat till utvecklingsprojekt och externa finansiärer.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Planering, uppföljning, utvärdering och redovisning av Etisk Handel Sveriges verksamhet.
- Vidareutveckla och följa upp policys och rutiner för intern styrning och kontroll, inklusive resultatramverk och effektrapportering av verksamheten.
- Kvalitetssäkra att organisationen möter krav från externa finansiärer.
- Arbeta med den årliga verksamhetsberättelsen och rapporter till externa finansiärer.
- Stötta verksamhetschefen i budget- och redovisningsarbetet.
- Stötta medarbetare i resultatuppföljning av projekt.
- Delta i budget- och bokslutsarbete tillsammans med ekonomifunktionen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen inom område relevant för den specifika tjänsten eller för organisationens arbete med hållbara leverantörsled.
- Minst 3 års relevant erfarenhet av arbete med intern styrning och kontroll.
- God förståelse för ekonomistyrning i projektbaserad verksamhet.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande:
- Erfarenhet av Sida-finansierade projekt eller andra finansiärer inom utvecklingsarbete.
- Kunskap om mänskliga rättigheter och globala leverantörsled.
- Erfarenhet av att arbeta i idéburen sektor.
Som person är du:
- Strukturerad, noggrann och självgående.
- Analytisk med ett lösningsorienterat förhållningssätt.
- Målinriktad och med en god förmåga att tänka långsiktigt samtidigt som du har öga för detaljer och uppföljning.
- En god kommunikatör som trivs med att samarbeta i team.
Vi erbjuder
En meningsfull roll i en organisation med högt engagemang och stort samhällsfokus. Du blir del av ett litet men dedikerat team där din insats gör skillnad.
Etisk Handel Sverige är en organisation i en expansiv fas, med ett växande antal medlemmar från privat och offentlig sektor och inom olika branscher, bland annat livsmedel, textil och energi. Gemensamt är att vi vill bidra till ansvarsfullt företagande i globala leverantörsled genom gränsöverskridande samarbeten. Etisk Handel Sverige finansieras av medlemsintäkter och externa projektbidrag.
Vi är fem personer i teamet som växer successivt. Vi värdesätter flexibilitet lika mycket som att skapa och bibehålla en bra teamkänsla och nära samarbeten. Vi är måna om att kansliet ska ha en bred representation och präglas av öppenhet och mångfald.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på halvtid och du rapporterar till verksamhetschefen. Tjänsten är baserad i Stockholm. Du omfattas av kollektivavtal mellan Fremia, Unionen och Akademikerförbunden. Tillsättningen av tjänsten är beroende av beviljad extern finansiering och beslut om finansiering väntas i början av sommaren.
Om Etisk Handel Sverige
Etisk Handel Sverige är en ideell och partipolitiskt oberoende medlemsorganisation för företag, bransch-, fackliga och civilsamhällesorganisationer samt offentliga aktörer. Etisk Handel Sveriges syfte är att främja ansvarsfullt företagande i leverantörskedjor så att mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter respekteras, liksom berörda lokalsamhällen och miljö.
Arbetet grundar sig på UN Guiding Principles (UNGP), OECD:s riktlinjer för multinationella företag och ILO:s kärnkonventioner. Etisk Handel Sverige driver även Svenska plattformen för riskgrödor som är ett nätverk med ett 30-tal medlemsorganisationer.
Läs mer om Etisk Handel Sverige på vår www.etiskhandel.se.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 juni. Skicka ditt CV och ett personligt brev till info@etiskhandel.se. Skriv ”Verksamhetscontroller” i ämnesraden. Intervjuer kommer att ske löpande.
Tillsättningen av tjänsten är beroende av att extern finansiering säkras och beslut väntas i början av sommaren. Även om vi är optimistiska om att få den nödvändiga finansieringen, vill vi vara helt öppna med att tjänsten är beroende av ett positivt besked. Vi uppmuntrar intresserade kandidater att ansöka och kommer att hålla alla sökande informerade om finansieringens status.
Vid frågor kontakta Henrik Lindholm, verksamhetschef Etisk Handel Sverige på henrik.lindholm@etiskhandel.se, telefon 076 345 34 47.